Hvordan holde konsentrasjonen oppe når du er alene på scenen? Foran en jury? Hvordan unngå at monologen din bare utstråler nervøsitet? Hvordan finne de holdepunktene som gjør teksten spillbar? Hvordan gjøre monologen din engasjerende uten å prøve å manipulere dine egne følelser? Hvordan holde på spontaniteten, holde monologen din ”ny” hver gang?

Dette er et kurs som er ment å gi deg en praktisk, ”no-bullshit” metode for å hanskes med dette tekstmessige problembarnet – monologen. Vi kommer til å jobbe med grunnleggende tekstanalyse, improvisasjon og visualisering, teoretisk forankret i (men ikke begrenset til) den amerikanske tilnærmingen til Stanislavskis metode. Det vil si med utgangspunkt i skuespillerguruer som Sanford Meisner, Stella Adler og David Mamet. Etter kurset vil du ha konkrete verktøy for å gjøre teksten mer personlig, levende og dramatisk.

Kurset ledes av meg, Christoffer Lossius. Jeg har utdannelse i Film og TV-regi og har nylig skrevet en dramaserie for NRK/Monster Film. I tillegg har jeg ledet en gruppe på Studentteateret i tre år som har jobbet og eksperimentert med amerikansk skuespillerteknikk. Det er på bakgrunn av dette (og min nerdete fascinasjon for skuespillerteknikk) at jeg har satt sammen dette kurset. Kurset passer spesielt bra for deg som har tenkt til å søke teaterskoler eller som vil ha større kontroll på prøvefilming/auditions. Ingen tidligere erfaring er nødvendig for å få utbytte av kurset. Vil du jobbe med en selvvalgt monolog er dette fullt mulig, så lenge den mailes til meg senest 4 dager før kurset starter.

Kurset holdes på Chateu Neuf (teaterscenen) helgen 28 – 30 November. Fredag: 18.00 – 22.00, lørdag: 11.00 – 16.00 og søndag: 13.00 – 18.00. (14 timer).

Teater Neuf pris: 750,- (1000,- for ikke-medlemmer) eller 250.- (350,-) per dag du kan.

Påmelding eller mer info: Send mail til Christoffer Lossius, jclossius@gmail.com eller ring på tlf: 908 45 142.

NB! Det er få plasser!