Audition Besøk

Besøk handler om en famile som tilsynelatende er ganske normal, men som viser seg å bære på en stygg fortid. Mens vi blir tatt med bakover i tid, avsløres det sakte men sikkert hva denne familien går og bærer på. Vi møter fire karakterer som på hver sin måte prøver å håndtere utfordringene som livet, så ubarmhjertig kan by på. Besøk er en sår, hemmelighetsfull og spennende historie om familie, skam ,kjærlighet og svik.


Besøk av Jon Fosse settes opp på Chateau Neuf med premiere 20.05. 3 roller skal besettes; en kvinnelig og to mannlige. 2 auditionsdager, Søndag 30.Januar og Tirsdag 01. Februar.

Søndag 30. Jan: 13.00 – 17.00.

Tirsdag 01. Feb: 18.00 – 22.00

Det vil bli prøver ca. en til to ganger i uka i Februar, Mars og April (med forbehold om endringer), og en intensiv-periode i Mai, spesielt de siste 9 dagene, da vi kommer inn i salen på Chateau Neuf!

Audition vil være delt i to. Først en forberedt monolog, som dere tolker fritt! Deretter en improvisasjon/samtale.

Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter voksene skuespillere til å spille rollene :mor og kjætesten til mor, MEN dette er ikke et must! Jeg oppfordrer alle som har lyst til å komme!

Den ene mannlige rollen er:

Broren: Leif har flyttet ut å prøve å leve et selvstendig liv der han slipper å ha så mye kontakt med de hjemme. Han og mor har ikke et så godt forhold for Leif liker ikke mors nye kjæreste. Han liker heller ikke mor, som i alle år har sett hva som har foregått i hjemmet, men som ikke har gjort noe for å få en stopp på det. Han føler et stort ansvar for lillesøsteren sin og vil gjerne passe på henne, men det er ikke så lett når han må komme hjem hvor den vanskelige barndommen ”henger i veggene” rundt dem.

Broren 1

Du er alt oppe. Nei , det var da tidlig, klokka er jo bare to. Jeg forstår ikke at du orker jeg. Ligge til langt på dag, sitte oppe hele natta. Hva driver du med? Du drar aldri inn til byen mer, går aldri på kino. Kanskje du og jeg skal gå på kino sånn som i gamle dager? Det er lenge siden du har vært på kino. Hvis du får lyst til å gå på kino eller noe en gang, og du ikke har noen å gå sammen med, så må du bare si ifra til meg. Du får kanskje lyst en eller annen gang. Det kan jo skje.

Broren 2

Du skal si det. Sakte. Ord for ord skal du si det, akkurat slik det var. Ord for ord. Søstern min der – og du. Fortell nå. Du skal ord for ord si hvordan det skjedde. Forstår du? Du forstår ikke hva jeg mener, ikke sant du ikke gjør? Stakkars deg som ikke forstår det. Du vil ikke at døren skal stå åpen, ikke sant? Men hvorfor vil du ikke det? Plager det deg? Hvorfor vil du ikke det? Hva er det med deg? Svar meg.

Den andre mannlige rollen er:

Mors nye kjæreste: Eivind er arbeidsledig og går på trygd. Han er glad for å være den nye kjæresten til mor. Han liker ikke konfrontasjoner. Når stesønnen Leif blir for påtrengende og mistenksom over hvorfor han er så mye i huset, når mor ikke er hjemme, blir han stresset og usikker. Ingen kan jo vite hva som skjer når bare han og Liv er alene hjemme...

Eivind 1

Ja, nå skal jeg fortelle. Hva er det du vil vite? Gjelder det Siv?Jeg har ikke gjort noe galt med henne. Tvert i mot. Vi har bare vært gode venner. Veldig gode venner. Vi forstår hverandre på et merkelig vis. Ja, det er ikke så mye mer enn det.Hun sitter å prater med meg. Vi sitter her. Prater.Ikke mer enn det

Eivind 2

Jeg tenkte bare...ja at jeg skulle si til deg at ingen er her. Ikke moren din.Ikke søsteren din. Jeg trodde ikke du ville komme, ja for å besøke meg, for å prate med meg liksom. Det var litt uventet. Vi har jo knapt snakket med hverandre. Men det var jo fint at du stakk oppom her... når ingen av de andre er hjemme. Ja, så får vi snakket litt. Jeg skulle gjerne tilbudt deg noe, men jeg kjenner jo ikke så godt til huset heller.Men jeg kan kanskje sette på litt kaffe?

Den kvinnelige rollen er:

Mor: En skilt dame, som har funnet seg en ny kjæreste. Mor vil ha en fungerende familie som utad virker som om de har alt på stell. Mor kjemper med og holde fasaden oppe og for at familiens mørke side aldri skal se dagens lys. Koste hva det koste vil...

Mor 1

Jeg har kjøpt inn vin. Ja, det har jeg jo sakt. De står der på kjøkkenet. Flere flasker, så her kan det bli fest, eller hva? Men selfølgelig gruer du deg litt for besøket. Det er jo sånn det. Men det skal gå så fint skal du se. Det kommer til å bli gøy. Jeg har trekt opp to flasker. Ja. Jeg har kjøpt både fransk og italiensk. Og når gjestene kommer, ja, da trekker jeg meg tilbake som det heter, sånn at dere får være alene, få feste alene. Ja, for dette kan bli rene festen det.

Mor 2

Fortell det du skulle si. Si det. Ja, jeg vil vite alt. Hun driver vel ikke å legger an på deg vel? Gjør hun det? Ja men si det da? For det finner jeg meg ikke i. Der går grensen. Men si det da, si hva det er. Fortell, kom igjen. Nei, du har forsovidt sagt nok. Jeg kan jo tenke selv.Jeg kan jo forestille meg det selv... Den tispa! Den vesle tispa. Jeg visste jo det. Hun går der så medgjørlig, så grei og snill og så... Men kanskje...Ja kanskje er det du? Ja, kanskje er det du som driver å legger an på henne? Det kunne jo være. Men fortell nå. Fortell hva som har skjedd.

Ta turen, det blir gøy!

Med vennlig hilsen

Regissør, Kristin Indahl